Чиновники вирішили, як будуть наповнювати паливний резерв України: ідея виношувалася давно, але після недавнього засідання робочої групи в Держрезерві став зрозумілий механізм формування запасу. Домовилися перейняти модель Словаччини, створивши під крилом Держрезерву незалежне неприбуткове агентство. Правила його роботи вже готові - розроблений відповідний проект постанови.
Влада відмовилася від ідеї самостійного фінансування державного запасу - такий варіант теж розглядався. І затвердили варіант з пайовою участю: 70% коштів виділить держава, що залишилося 30% - оператори та учасники ринку, також можуть залучатися міжнародні фінансові донори разом з комерційними інститутами. На все про все повинно піти $ 2 млрд. грн. і 5-8 років.
Паливо подорожчає. Експерти визнають, що вибір комбінованої моделі - раціональне рішення. Але відразу попереджають, що підвищать ціни на паливо на АЗС.


"Йдеться про те, що 30% бюджету обов'язкового резерву ($ 600 млн.) Буде сформовано за рахунок податку на обов'язкові резерви. Безумовно, введення додаткового паливного податку чинитиме тиск на ціни. За нашими попередніми підрахунками, це вплине на подорожчання палива на 4-5 центів на літрі ", - розповів експерт ринку нафтопродуктів, член наглядової ради" Інтегрум Венчурс "Олександр Киримов.
Голова підкомітету Нафтогазовій асоціації за якістю нафтопродуктів Віталій Горичко зауважив, що доцільніше було б робити відрахування з тих акцизів, які заправники вже платять. Хоча він і не виключає, що можуть прийняти рішення підняти і самі акцизи (що також в результаті позначиться на вартості пального), які прив'язані в Україні до курсу євро. Так що неабиякий вплив матиме і валютна складова.
У те, що влада зможе залучити міжнародні ресурси на формування паливного запасу, експерти не вірять.
"Зараз розробляють законопроект і в ньому остаточно визначать джерела фінансування. Після цього винесуть на розгляд в Раду. Законопроект в стадії розробки, орієнтовно буде представлений до листопада 2018 р Так що поки рано говорити про підвищення акцизу ", - сказав Горичко.
Поки проект закону знаходиться в розробці, у заправників до ініціативи Держрезерву більше питань, ніж відповідей. Хоча вони не заперечують важливість починання - це міжнародне зобов'язання України і запорука забезпечення державної безпеки країни.
У той же час учасники ринку назвали ключові моменти, які повинні виписуватися в документі: де буде зберігатися резервне паливо, і хто буде контролювати його якість; як буде оновлюватися ресурс, з яких джерел; якщо заправники захочуть скористатися ресурсом, то за якою ціною зможуть його забрати; хто надасть гарантії того, що комерційні організації / трейдери зможуть користуватися необхідним їм ресурсом; за яким принципом буде сформований механізм розподілу тих 30% відрахувань, які покладені на операторів ринку (наприклад, за часткою ринку або кільк

ості АЗС); що входить в структуру запасів (раніше говорили, що 30% резерву складе нафту, 70% - бензини і ДП).
"Для нас не до кінця зрозуміло, як частка заправників в 30% буде виглядати на практиці. Раніше була інформація, що для управління мінімальними запасами нафти і нафтопродуктів буде створено незалежне агентство, яке на 70% буде належати державі, на 30% - операторам ринку. Якщо формування резерву буде здійснено за рахунок підвищення акцизів, то паливо подорожчає. Адже акциз прив'язаний до валюти і схильний до курсових коливань. Ще питання: акциз піднімуть тільки на бензини і дизпаливо або на газ теж? Поки багато питань до пропонованої моделі Держрезерву запасів нафти і нафтопродуктів, але реалізовувати її необхідно ", - підкреслив директор департаменту закупівель і оптових продажів компанії" Паралель "Леонід Новосельський.